Annelies

3 mei 2015 - Warmenhuizen, Oude Ursulakerk

4 mei 2015 - Amsterdam, Westerkerk


Programmaboekje 201505 web.pdf
Adobe Acrobat document 1.6 MB


Recensie Schager Courant 04-05-2015

Sine Nomine excelleert in herdenkingsconcert Warmenhuizen

WARMENHUIZEN - (Recensie) Sine Nomine is een prachtig koor. Geschoolde zangers. Het koor heeft een grote klank. Deze komt geweldig tot zijn recht in de intieme sfeer van de Oude Ursulakerk. De prachtige akoestiek werkt ook mee. Grote kwaliteit, dus. De solisten mogen er ook zijn. Marjon Strijk zingt heel strak, nauwelijks tot geen vibrato. Uitstekende strijkers, mooie klarinet.

Z

o werd het een onvergetelijke middag in Warmenhuizen. De compositie is eigentijds, veel close-harmony effecten, wel tonaal, maar soms twee tonaliteiten door elkaar. Dat levert veel dissonanten op. Deze illustreren het afschrikwekkende van de gebeurtenissen en de wijze waarop Anne Frank dit beleefd heeft. De fragmenten van het dagboek worden niet in chronologische volgorde gebracht. Hierdoor komt er ruimte voor de positieve gedachten die Anne genoteerd heeft. Het stuk eindigt dan ook met een hoopvolle meditatie. Wij weten inmiddels hoe het allemaal afgelopen is. Het maakt, dat Anne’s optimisme ons wrang in de oren klinkt. Dat komt terug in de muziek: Westerbork!!! Westerbork!!!

Whitbourn maakt veelvuldig gebruik van open kwarten. Dat is bijvoorbeeld te horen bij het nummer ‘Life in hiding’, eerst geïntroduceerd door het klavier en later als een soort toelichting op het geluid van de klok van de Westertoren. Bij dit onderdeel bezingt de zangeres de stilte, die neerdaalt zodra het gezin in het Achterhuis zit. Praten, zingen is verboden. Niemand mag je horen. Het koor neemt het over en bezingt het fluisteren. “Het Achterhuis is nu een echt geheim” . Marjon Strijk spreekt de tekst. Er gebeuren ‘rare dingen’, zoals je wassen in een teiltje. Bij het nummer ‘Courage’ heeft het optimisme weer de boventoon. De winter is voorbij, schoonheid blijft, maar ook: “Adieu, mijn allerliefste”. Er gaat een dreiging uit van het hele stuk. In deel 13: “The capture and the concentration camp” worden alleen de kale feiten genoemd, zoals die in het officiële verslag terecht zijn gekomen. De feiten worden becommentarieerd door twee psalmen en een lamentatie. Bij de laatste noten houdt Paul Valk de spanning nog even vast. En dan is er applaus.

Noor Hartsuijker

Toelichting

Annelies Marie Frank (of Anne Frank zoals we haar beter kennen) schreef, ondergedoken voor het Nazigeweld, haar wereldberoemd geworden dagboek. Met haar scherpe observatievermogen legde ze op een ontroerende manier het leven met familie en kennissen in het Achterhuis vast. Miljoenen mensen zijn sinds WO-II diep onder de indruk geraakt van “Het Achterhuis”.  

 

Uit 14 passages van het dagboek van Anne Frank maakte Melanie Challenger een libretto met krachtige teksten die door de Engelse componist James Whitbourn op een aangrijpende manier op muziek gezet zijn. In eerste instantie als oratorium (2005) met groot orkest.

In 2009 was de première van de kamermuziekversie; voor sopraansolist, koor en piano, viool, cello en klarinet, vier instrumenten die sterk verbonden zijn met de Joodse cultuur en traditie. Dit is ook de versie die, kleiner en intiemer dan het oorspronkelijke oratorium, Sine Nomine heeft uitgevoerd tijdens het Herdenkingsconcert 2015, 70 jaar na de bevrijding.

 

De tekst is gebaseerd op de Engelse vertaling van het dagboek, maar wie goed luistert hoort ook flarden Nederlands en Duits. De sopraansoliste zingt de delen uit het dagboek; het koor becommentarieert de gebeurtenissen. Whitbourn gebruikt een veelheid aan muzikale 'citaten': iets wat lijkt op een Duits koraal of gregoriaans, Klezmer, een liedje van Vera Lynn, Grieks- of Joods orthodoxe klaagzang, zoete musical-achtige fragmenten. Kortom: de muziek is veelzijdig en afwisselend maar vormt toch één geheel.  

De muziek van Whitbourn sluit prachtig aan bij de teksten. Zoals in het dagboek, horen en voelen we ook in de muziek Anne’s blijheid en verdriet, haar angst, geluk en hoop.  Het is aangrijpend, zeker omdat we het uiteindelijke lot van Anne kennen.

Door haar dagboek, en door de muziek van Whitbourn, blijft ze tot ons spreken.

“… ik hoor steeds harder de aanrollende donder, die ook ons zal doden, ik voel het leed van miljoenen mensen mee en toch, als ik naar de hemel kijk, denk ik dat alles zich weer ten goede zal wenden... ” (15 juli 1944)

 

Onder leiding van Paul Valk heeft Sine Nomine samen met de sopraansolist Marjon Strijk en de instrumentalisten Anoek Brokaar (viool), Anastasia Feruleva (cello), Ryanne Hofman (klarinet) en Frank Oppedijk (piano) op 4 mei in de Westerkerk dit stuk uitgevoerd. Wat een eer…

Komende concerten:

za

16

dec

2017

Midwinterconcert - O Nata Lux

Oude Ursulakerk, Warmenhuizen

meer lezen

zo

17

dec

2017

Midwinterconcert - O Nata Lux

Cultuurkoepel, Heiloo

meer lezen

Concertnieuws:

Met onderstaande knop kunt u zich aan- of afmelden voor ons Concertnieuws, de gratis mailing om op de hoogte te blijven van onze concerten.

aanmelden Concertnieuws

Contact:

Secretaris Sine Nomine

p/a Kennemerstraatweg 193

1814 GJ ALKMAAR

Mail de secretaris

Design by: RICH+