The Road to Paradise

5 oktober 2013 - De Rijp, Grote Kerk

6 oktober 2013 - Schagen, Christoforuskerk

Programmaboekje
Grote Kerk - De Rijp
Christoforuskerk - Schagen

Programmaboekje 201310-web.pdf
Adobe Acrobat document 1.7 MB

Programma

John Sheppard (ca. 1515 - ca. 1560)

Media Vita in morte sumus koor a capella

Maurice Ravel (1875-1937):

Uit: Stringquartet blaaskwintet

(Gearrangeerd door Florian Krouwel)

1. Allegro moderato - Très doux

Patricia van Ness (1951)

My heart is a holy place koor a capella

Morten Lauridsen (1943)

O Magnum Mysterium koor a capella

pauze

Arvo Pärt (1935)

Which was the Son of ... koor a capella

Eric Whitacre (1970)

Leonardo Dreams of His Flying Machine koor a capella

Samuel Barber (1910 - 1981)

Summer Music blaaskwintet

Michael Bojesen (1960)

Te Deum [Nederlandse première] koor en blaaskwintet

Uitvoerenden

Kamerkoor Sine Nomine

Ensemble CCC

Paul Valk (dirigent)

Toelichting

Ieder mens maakt een tocht door het leven. En ‘midden in het leven zijn we in de dood’: we worden geconfronteerd met onze eindigheid. We maken noodlottige gebeurtenissen mee. We krijgen te maken met pijn, verdriet, ruzie, zorgen. Maar we zoeken aldoor geluk, plezier, schoonheid en ook troost. Dat drijft ons mensen en verbindt ons.

De dichter Muus Jacobse draait in zijn vertaling van dit eeuwenoude ‘Media vita in morte sumus’ verrassenderwijs iets om: ‘Midden in de dood zijn wij in het leven…’. Ook zó kun je er tegenaan kijken. Het levert een omkeerbaar inzicht op. In ellende kun je ook kracht vinden.

Leven en dood zijn nu eenmaal onafscheidelijk met elkaar verbonden, maar van het leven willen we desalniettemin wél iets moois maken.

Hoe graag verwezenlijken we niet onze dromen..?! Hoe graag leven we niet als een God in Frankrijk..?! Hoe graag zien we niet het paradijs op aarde…?!

 

Sine Nomine brengt een programma met werken die vanuit de diepte langzaamaan omhoog klimmen en het paradijs in gaan. Letterlijk…

Werken met een kamerkoor als Sine Nomine geeft mij als dirigent telkens weer nieuwe inzichten in het wonderlijke mysterie dat ‘muziek’ heet en dat zoveel mensen kan raken op zoveel verschillende manieren.

 

Ook zijn we blij dat we een jeugdig blaaskwintet bij ons project hebben kunnen betrekken. Ze musiceren met ons mee in het slotstuk en trakteren u op enkele intermezzi.

 

Geniet van het concert!

Wij doen dat ook!

Paul Valk

Media Vita

John Sheppard’sMedia Vita in morte sumus’ is dus ons startpunt. Gelijk het langste werk. Er klinken mooi glooiende melodieën uit de vroege renaissance (wel een mooi woord van dit tijdvak in deze: ‘wedergeboorte’). In zesstemmig contrapunt cirkelen zangstemmen om elkaar heen en geven ondanks de smachtende en smekende tekst iets van ‘opgetild te worden’. Twintig minuten als een vacuüm van tijd…

 

Uit: Strijkkwartet van Ravel

Toen Ravel in 1902 zijn helaas enige strijkkwartet schreef stond hij duidelijk onder invloed van Debussy, maar met zijn uitstekende harmonische meesterschap overtrof hij deze, getuige de bijzondere melodiek en de wisselende emotionele temperatuur. Vandaag hoort u het eerste deel in een bewerking voor blaaskwintet.

 

My heart is a holy place

Met ‘My heart is a holy place’ van de Amerikaanse Patricia Van Ness start het 21e eeuwse deel van het koorrepertoire. Nieuwe muziek, maar vaak geïnspireerd op oude tijden.

Een motief van vier dalende noten in de bas blijkt een perpetuum mobile. Gelijk de ‘ground’ bij Purcell of Byrd is deze muziekvorm tijdloos en weet Van Ness (en wie weet ook Sine) er een wondertje van schoonheid van te maken. Ook de tekst is prachtig poëtisch, mystiek bijna. Een mix van Engels en Latijn: “Mijn hart, een tempel zowaar. Een woonplaats vol rijkdom en wijsheid.”

 

O Magnum Mysterium

Alsof dat nog niet genoeg mysterie is, gaan we over tot ‘O Magnum Mysterium’ van de Amerikaans-Deense Morten Lauridsen. Een bekende tekst in de koorliteratuur. Vele componisten gingen hem voor in deze adoratie van het pasgeboren Christuskind in de kribbe. Verwondering over het leven.

Dynamisch gebeurt er al weer meer dan in het vorige werk. Een grootse climax, maar wel weer een verstild einde.

 

Which was the son of ...

Na de pauze hoort u ‘Which was the son of…’ van de spirituele Arvo Pärt uit Estland. Ook hier veel herhaling, vooral in de tekst, die handelt over de afkomst van Jezus.

In Mattheus 1 vindt u de genealogische afstamming van Jezus beginnend bij God, maar in Lukas 3 een vergelijkbare geslachtlijst, maar dan terugrekenend in de tijd.

Deze versie gaat u horen. En als een mantra klinken alle namen. Bekende én onbekende namen. Vertrouwd en exotisch. Maar voortdurend in een andere klank. Subtiele verschillen.

Vaak zijn Pärts werken gedragen, maar nu eens een wat ritmischer stuk met meer gedrevenheid en stuwing. We beklimmen een denkbeeldige ladder omhoog naar het goddelijke.

 

Leonardo Dreams of his Flying Machine…

Wie óók droomt de hoogste hemel te kunnen bereiken, maar dan letterlijk, is Leonardo da Vinci. Deze ‘zoeker’ bij uitstek is in staat grenzen te verleggen. In schilderkunst, filosofie, architectuur, muziek, natuurkunde wil hij uitvinden en vernieuwend zijn. Van Mona Lisa, Vitruviusman (de man in de cirkel) tot Laatste Avondmaal zijn we tot op de dag van vandaag gefascineerd door deze ‘homo universalis’, deze duizendpoot uit de renaissance.

Eric Whitacre, jonge succesvolle Amerikaanse componist, bracht al eens mensen over de hele wereld bij elkaar in een eigen werk dat door mensen uit alle windstreken der aarde via webcams op internet werd ingezongen. Zo maakte hij er een ‘virtual choir’ van. Dat muziek verbindt en verbroedert werd toen nog eens geheel eigentijds duidelijk.

Van hem hoort u ‘Leonardo dreams of his flying machine’.

Voor het koor het ‘pièce de résistance’. Hoog niveau koorzang op alle fronten. We hebben er met passie aan gewerkt.

Hier en daar lijkt een Italiaanse madrigaalcomponist uit Leonardo’s tijd, zoals bijvoorbeeld Monteverdi, over Whitacres schouder te hebben meegekeken. Nieuwe muziek in een oud jasje. Of andersom.

Wederom een mengeling van talen: veelal Engels, maar een enkele keer klinken flarden Italiaans.

“Hoe kom ik in het paradijs”, heeft Da Vinci gedacht. Hij wilde vliegen, dus maakte hij schetsen van vleugels en constructies voor de mens om dit te verwezenlijken.

Muzikaal hoogstandje en uitdaging voor het koor én voor u als luisteraar.

 

Summer music

Vriendelijk deinende, wiegeliedachtige ritmen onderstrepen Samuel Barbers gevoelige toonzetting van James Agee’s prozagedicht Knoxville: Summer of 1915 over een volmaakte zomeravond in het zuiden van de V.S. gezien vanuit het standpunt van een kind. Een onstuimige en treffende suggestie van een tragere wereld aan het begin van de 19e eeuw. Oorspronkelijk geschreven voor sopraan met orkest, maar nu in de uitvoering door het blaaskwintet.

 

Te Deum

Om het bereiken van het paradijs te vieren besluiten wij dit concert met een feestelijke en vrolijke compositie. Het is ‘Te Deum’ en is van de hand van de Deen Michael Bojesen.

Deze oer-lofzang klinkt allesbehalve plechtig. Eerder fris en eigentijds.

Swingend paradijs op aarde…! 

Foto's

Komende concerten:

za

16

dec

2017

Midwinterconcert - O Nata Lux

Oude Ursulakerk, Warmenhuizen

meer lezen

zo

17

dec

2017

Midwinterconcert - O Nata Lux

Cultuurkoepel, Heiloo

meer lezen

Concertnieuws:

Met onderstaande knop kunt u zich aan- of afmelden voor ons Concertnieuws, de gratis mailing om op de hoogte te blijven van onze concerten.

aanmelden Concertnieuws

Contact:

Secretaris Sine Nomine

p/a Kennemerstraatweg 193

1814 GJ ALKMAAR

Mail de secretaris

Design by: RICH+